GR /
OIDIPOUS_TYRRANOS_color
  • Προβολή
  • Φωτογραφίες
  • Tags
  • Πρόγραμμα

ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΡΑΝΟΣ

Home  /  Μεγάλου Μήκους  /  ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΡΑΝΟΣ

EDIPO RE

Μυθοπλασία, Ιταλία – Μαρόκο, 1967, 104’, 35mm, Έγχρ., με ήχο (στα ιταλικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) Σκηνοθεσία: Pier Paolo Pasolini Σενάριο: Pier Paolo Pasolini, βασι- σμένο στην τραγωδία του Σοφοκλή Φωτογραφία: Giuseppe Ruzzolini Μοντάζ: Nino Baragli Σκηνικά: Luigi Scaccianoce Κοστούμια: Danilo Donati Μουσική: Mozart και λαϊκή, παγκόσμια μουσική Μουσική επιμέλεια: Pier Paolo Pasolini Ηθοποιοί: Franco Citti, Silvana Man- gano, Alida Valli, Carmelo Bene, Julian Beck, Luciano Bartoli, Ninetto Davoli Παραγωγή: Alfredo Bini – Arco Film / Somafis Προέλευση κόπιας: Istituto Luce Cinecittà Διανομή: Compass Film Υποψηφιότητα για Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας (1967)

Ένας αυτοβιογραφικός, φροϋδικός πρόλογος στο χωριό Σατσίλε του 1920 κι ένας συμβολικός, μαρ- ξιστικός επίλογος στη Μπολόνια του 1966. Ανάμε- σά τους η μοιραία διαδρομή του Οιδίποδα προς την παγίδα των θεών, το τρίστρατο της πατροκτονίας, το κρεβάτι της αιμομειξίας και το σκοτάδι της τύ- φλωσης, κινηματογραφείται στα αχρονικά τοπία του Μαρόκου σαν ρεαλιστική παραίσθηση. Με αυτή την εικονογραφία, που ισορροπεί ανάμεσα στην αναγεν- νησιακή ζωγραφική και τον βορειοαφρικανικό, λαϊ- κό πολιτισμό, η αγριότητα του αρχαιοελληνικού μύ- θου ζωντανεύει με μιαν επείγουσα αμεσότητα. Και ο σκηνοθέτης προβάλλει το δικό του οιδιπόδειο στην τραγωδία του Σοφοκλή διατηρώντας τις αποστάσεις της κριτικής και της ποίησης από το δράμα.

«Ο κινηματογράφος είναι μια άπληστη συλλογή που γίνεται ταινία με μηχανικά μέσα. Αντίθετα η πραγ- ματικότητα είναι νεκρή κι έχει περάσει στο παρελ- θόν όπου συνοψίζεται σε μια ιδέα. Επιχειρώντας μια τέτοια σύνθεση, από συνολικά 70.000 μέτρα υλικού, άφησα να ξεπηδήσει ελεύθερα -αν και με ασάφεια- η τραγωδία. Ο αισθητισμός και το χιούμορ, που πε- ριέχονται, είναι σώματα μη αυθεντικά, επειδή είναι τυπικά στοιχεία του αστού διανοούμενου. Ταυτό- χρονα όμως είναι στοιχεία αυθεντικά και πραγμα- τικά, αφού προέρχονται από κάποιον που αφηγείται πράγματα από τα οποία πια τον χωρίζει μεγάλη από- σταση.» Π. Π. Π.

Προλογίζει ο Καθηγητής Γιάγκος Ανδρεάδης με θέμα την μεταφορά της τραγωδίας στην οθόνη από τον Παζολίνι.


Το αφιέρωμα στον σπουδαίο ιταλό δημιουργό και διανοούμενο πραγματοποιείται στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή ΙΙ» που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2014-2020). Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας.