ΧΟΙΡΟΣΤΑΣΙΟ
PORCILE
Μυθοπλασία, Ιταλία – Γαλλία, 1969, 98’, 35mm, Έγχρ., με ήχο (στα ιταλικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) Σκηνοθεσία: Pier Paolo Pasolini Σενάριο: Pier Paolo Pasolini Φωτογραφία: Tonino Delli Colli, Armando Nannuzzi, Giuseppe Ruzzolini Μοντάζ: Nino Baragli Κοστούμια: Danilo Donati Μουσική: Benedetto Ghiglia Ηθοποιοί: Pierre Clémenti, Jean- Pierre Léaud, Anne Wiazemsky, Ugo Tognazzi, Marco Ferreri, Franco Citti, Ninetto Davoli Παραγωγή: Gian Vittorio Baldi – IDI Cinematografica / I Film dell’Orso / INDIEF / C.A.P.A.C. Filmedis Αποκατάσταση: Cineteca di Bologna – Movietime Προέλευση κόπιας: Istituto Luce Cinecittà Διανομή: Movietime
Σε κάποια απροσδιόριστη αρχαϊκή εποχή, ένας ερημίτης στις πλαγιές της Αίτνας γίνεται ανθρω- ποφάγος, λήσταρχος, καταδικάζεται σε θάνατο και κατασπαράσσεται από ζώα. Στη Γερμανία του 60 ο διαφορετικός και απροσάρμοστος γιος ενός βιο- μηχάνου καταβροχθίζεται από γουρούνια πληρώ- νοντας τις σοδομιτικές του τάσεις. Το Χοιροστάσιο είναι η διπλή παράλληλη αφήγηση αυτών των δύο σκοτεινών παραβολών. Από τη μία καταγγελία μιας κοινωνίας κανιβαλικής απέναντι στα απείθαρχα παι- διά της, από την άλλη μαύρη ιδεολογική κωμωδία του αδιέξοδου, η ταινία καταλήγει σε ανησυχητικά ερωτηματικά για την παρακμή της μεταναζιστικής Ευρώπης. Εξού και η σχετική υποτίμηση της αξίας της στην εποχή της.
«Εκείνη την εποχή γερνούσα, μιας και είχα περάσει τα σαράντα, χάνοντας εντελώς τις ελπίδες μου, γιατί έβλεπα την Ιταλία να γίνεται χώρα ηλίθια και χωρίς μέλλον, γιατί έβλεπα την κρίση του Κομμουνιστι- κού Κόμματος, και μ’ είχε καταλάβει κάτι σαν χιου- μοριστική φρονιμάδα, που κατά βάθος με έσωσε. Όταν κάποιος βλέπει κομμάτια της ταινίας, μπορεί να τα βρει πνευματώδη ή διασκεδαστικά, αλλά στο σύνολό τους είναι παγερά. Η ιδέα της εναλλαγής των δύο ιστοριών είναι η αρχική ποιητική ιδέα που μ’ ερέθισε και μ’ έκανε να φτιάξω την ταινία· αυτή η σχέση ανάμεσα στα γεμάτα και στα κενά.» Π. Π. Π.
Προλογίζει η διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη.